No spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elize Berg - WaarBenJij.nu No spang - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elize Berg - WaarBenJij.nu

No spang

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elize

06 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!
Het is echt ongelofelijk hoeveel ik hier op het moment meemaak! Het aklimatiseren lukt al aardig en vandaar de titel van dit berichtje; no spang oftewel, geen haast/relax, een heerlijk motto dat hier tot in het diepst van de surinaamse genen is doorgedrongen. Wanneer je op tripje gaat (zo worden de weekenduitjes van stagaires hier genoemd) is die instelling heerlijk om te onthaasten. Maar als je dan in het brakke busje over onverharde bauxietwegen stuitert en de chauffeur een ware slalom moet uitvoeren om alle gaten in de weg te ontwijken, is het voor ons westerlingen toch wat lastig te begrijpen dat die weg al tientallen jaren zo slecht is en waarschijnlijk ook nog tientallen jaren zo slecht zal blijven. Moet zeggen dat ik nog nooit zoveel mensen zo veel heb zien luieren als hier; overal hangmatten en overal mensen die een beetje op straat zitten, lopen of liggen. Enige excuus dat ze aan kunnen voeren is de warmte, een westerse looppas wordt hier al gauw afgestraft met een flinke portie zweet dus dat leer je wel af :) Maar verder, aartslui die mensen!

Het afgelopen weekend zijn we voor het eerst op tripje geweest; naar de Marowijne rivier, de grensrivier tussen het arme Suriname en het rijke Frans-Guyana. Zoals gezegd was het eerste deel van de reis niets vergeleken bij de nieuwste power-plate in de sportschool. We stuiterden alle kanten op en moesten twee keer uitstappen omdat het busje dan met een aanloopje en minder gewicht wel de andere kant van een modderpoel kon halen. De eerste keer zit je dan natuurlijk wel vast en dat is eigenlijk alleen maar leuk! De tweede keer moesten ook de 'remschoenen' vervangen worden, dat deed de chauffeur elke week omdat hij het prefereert in een automaat te scheuren (o wat reed die man hard!) en dus niet op de motor kan remmen.. Maargoed, even een situatieschetsje. We zouden vertrekken om 8.00 (dat werd 8.45 en voordat we paramaribo uit waren was het 10.30.. no spang dan maar!) en hebben uiteindelijk tot 14.00 in dat brakke busje doorgebracht omdat we tot Langtabbetje gingen rijden. Daarna belandden we in een paradijsje.. per korjaal ging de tocht verder naar Loca-loca, een marrondorpje 1 uur varen van Lagetabbetje en vlakbij de river lodge waar we zouden gaan logeren. Dat betekende 1 uur lang genieten van onmetelijk veel natuurschoon en rust. Wat heerlijk om zo over het water te razen en weg te dromen bij al het moois dat je ziet.
Natuurlijk hebben we veel foto's gemaakt, maar het duurt hier echt 10 minuten voordat die geladen zijn dus daar moet ik nog even een oplossing voor gaan vinden. We logeerden in een riverlodge in kleine tweepersoons hutjes die uitkeken op de marowijnerivier en een dak hadden van bananenbladeren! Stel je voor, wakker worden door de zon die in je houten hutje schijnt en dan al dat moois om je heen zien; genoten! Een ander facet van de jungle is natuurlijk de rijke fauna en ik ben me dan ook een paar keer echt een ongeluk geschrokken van padden (hele grote in het keukentje, op het pad, in onze hut, en kleinere gifgroene kikkertjes in het toilet (terwijl ik erop zat (ahhh!!)) Maargoed, ben nu wel veel stoerder wat padden betreft dus het is nog ergens goed voor! Dat het weekend rondom verzorgd was met echt surinaams eten, draagt natuurlijk heerlijk bij aan het relaxte gevoel en we hebben ook echt veel lol gehad met zn allen. Onze gids was super, hij heeft ons meegenomen de jungle in en veel verteld over de bomen en planten. Ook zijn we naar een marrondorpje geweest en dan waan je je echt in een openluchtmuseum.. die mensen zijn echt nog 1 met de natuur en leven superprimitief in houten hutjes, ver van de bewoonde wereld. Was heel indrukwekkend om daar te mogen zijn en te zien hoe zij in hun levensonderhoud voorzien. En al die kleine zwarte kindertjes.. echt superleuk om te zien! Kortom we hebben genoten van het weekend en hebben nu definitief afscheid genomen van ons witte huidje (die van mij is nu namelijk roze..)

En vandaag mn eerste dagje in het ziekenhuis.. was best wel een beetje zenuwachtig door alle verhalen, maar uiteindelijk viel alles reuze mee! De artsen staan hier veel meer op een voetstuk en zijn dus wat lastiger te benaderen dan in nederland, maar met de arts-assistent heb ik meteen al fijn kunnen kletsen en ook de verpleegkundigen waren eigenlijk allemaal heel aardig. Het ziekenhuis zelf is arm, maar ik vind het er prachtig! Het is een houten gebouw met hele hoge plafonds en de zustertjes lopen echt nog in van die schortjes met hoge witte netkousen en zo'n mutsje in hun haar. Geweldig! De statussen bestaan uit een soort tekenmap met daarin onwijs veel onoverzichtelijke papiertjes waar her en der wat labuitslagen staan in een onleesbaar handschrift. Er liggen heel veel vrouwen met de meest uiteenlopende pathologie, dus ga hier heel veel leren! En heb er ook helemaal zin in dus gaat goedkomen! We beginnen elke dag om 7.30 en dat betekent dat ik 7 uur op moet staan, want hoef maar 5 min te lopen naar het ziekenhuis (nog nooit zo dichtbij co-schap gelopen!). Vandaag waren we om half 4 klaar en was best wel gaar toen; men eet in het ziekenhuis blijkbaar niet overdag en weet nu al dat ik daar een beetje mee op moet passen. Zeker met die warmte! Gelukkig staat er in de co-kamer een ventilator (heb heus een eigen kamer en vandaag al 2 patienten zelf gezien :)

Vanavond mn eerste echte salsales; leuk!! We zijn gisteren naar een salsafeestje geweest en het ziet er zo mooi uit dat dansen. Hoop dat ik het gauw goed genoeg doorheb om dan ook een beetje te kunnen dansen :) Mash kan het al supergoed dus die danst wat af; heel leuk om te zien! Het gaat prima met zn tweetjes, we hebben veel lol samen!

Dat was het weer even voor nu, tot gauw mails weer!!

liefs,
Elize

• 06 Maart 2006 - 21:22

Anne:

Hee, succes met die salsalessen :-) Schudden met die billen, haha!
    Echt hele leuk om alles te lezen.
    Liefs!

• 06 Maart 2006 - 21:30

Ruudje:

Hee Liesje! Wat ontzettend leuk zo je belevenissen te lezen! Geniet ervan, groetjes aan Mash en we mailen! liefs!

• 07 Maart 2006 - 14:33

Cees:

Wouw!! leuk allemaal, leven met je mee dankzij jou uitvoerige verslag. Hoe zit het trouwens met motor-rijders? zijn die daar ook? Lies, werkse en genietse. Groet Cees en Joke.

• 07 Maart 2006 - 17:40

Sjon:

Beste Elize,

Erg mooi verhaal! Voor mij is het ook aftellen geblazen. Op 21 maart kom ik in Sranang aan. Hopelijk drinken wij samen een heerlijk glasje djinga bierie bij Torarica. Ik kom je zeker opzoeken in het hospitaal.

Tot ziens in swietie Sranang,

Tang Boeng,

Sjon (collega van Cees)

• 07 Maart 2006 - 19:01

Joke:

Lieve Lies, wat een enig verhaal, en wat een belevenissen allemaal, volgens mij een hemelsbreed verschil met ons jachtige Nederland. Ben benieuwd naar je salsalessen, voor ons gaat de wintersport opschieten, heb er echt zin in, sneeuw genoeg en overdag wordt de temeperatuur ook al beter.
    Gauw tot horens en groetjes aan Masha, liefs mam

• 08 Maart 2006 - 07:05

Willy:

Hoi

zit ik hier achter m'n bureau, had geen zin dus dacht ik eens kijken wat Elize uitspookt, nu helemaal geen zin meer om te werken. Veel plezier daar en sukses met de salsadansles, heb ik laatst ook gedaan op een feestje, kwam helemaal klem te zitten dus ben er niet echt geschikt voor denk ik

blijf je volgen

liefs vanuit het winkeltje
    groetjes ook aan Masha
    dikke kus
    willy

• 08 Maart 2006 - 08:03

Lia:

Hoi Elize, wat jij nu al hebt meegemaakt maken wij nog niet in een jaar mee, gaaf hoor, geniet maar lekker en werken lijkt mij ook geen straf voor jou.

• 08 Maart 2006 - 15:16

Suzanne:

De heupen gaan los dus! Ik ben heel benieuwd... Goed onthouden hoe je het geleerd hebt, dan kan je het ons in Nederland ook leren (als wij dat motorisch aan kunnen...).
    Geniet van alles!
    liefs, suus

• 08 Maart 2006 - 16:37

Oom Nico:

Hallo Elize,

Wat leuk om wat je daar mee maakt te kunnen lezen.
    Ik wens je veel succes en leef lekker mee met NO SPANG.

DoeIIIIIIIII.

• 08 Maart 2006 - 16:48

Broer:

Hee Smaaazus!!!! Lekker levontje doar zeker? Heel vet om jouw belevenissen te lezen. Vooral die passage met die zonnestralen door het bananenschillendak vind ik erg mooi! Misschien moet je één foto's per keer doen ofzo, eentje die en hoop samenvat! Idee?!? Hier in Rotterdam regent t, maar gelukkig hebben wij t in ons huis warm, we hebben namelijk Benetton huisbadjassen!!! Naja super gaaf om wat van je te horen en over een paar weekjes moet je maar even een vast nummer doorgeven, dan ga ik je skypebellen!
    Dikke kus van je broer, "Hee lies", DOEGGG!!

• 08 Maart 2006 - 17:37

Broer:

Heb t even opgezocht met Laurens. Voor slechts € 0.234 pm kunnen we bellen!!! Gaan we doen dus!
    Dikke kus, broer en laurens!

• 08 Maart 2006 - 20:14

Inki:

Liesje!!! wat gaaf allemaal!!! voelt wel raar hoor, dat jullie daar zo zonder ons lol aan t maken zijn...fijn dat t meeviel in t ziekenhuis, met jouw vrolijkheid moet t toch ook geen probleem zijn om te integreren lijkt me!!! wat staat er voor komend weekend op het programma?
    hier alles prima, morgen laatste dagje chirurgie, hoera!!! na dagen sneeuw regent het nu weer, blegh, maar mijn humeur kan toch niet meer stuk... rara hoe komt dat???
    kus voor jou en mash!!!
    Inki

• 08 Maart 2006 - 21:31

Piet En Corry:

Geweldig hoor om je verhalen te lezen, wij zien het voor ons. Hebben een leuke avond gehad gisteravond maar we misten je wel,
    Lieve groetjes uit Ter Aar

• 09 Maart 2006 - 16:09

Jeffrey:

Hoi Elize,

Wat een leuke verhalen allemaal. Ben gewoon jaloers op je :) Geniet lekker van al het moois en veel plezier met het losmaken van je heupen.

groetjes,

Jeff

• 09 Maart 2006 - 20:38

Rosaline:

Zustertje?!

Heel leuk om over je belevenissen te lezen. Heel veel plezier daar. Suus en ik gaan ons voor bereiden op onze wintersportweek....

Liefs Roos

• 11 Maart 2006 - 13:54

Grote Nicht:

Hey Lies,
    Wat een waanzinnig gaaf verhaal, te gek! Suriname verdient blijkbaar een plekje op ons verlanglijstje! Een aantal dingen die je beschrijft komen ons bekend voor vanuit Kenia/Tanzania. Vooral het hobbelen in een bussie totdat je een milkshake wordt, haha!
    Het is hier weer op en top winter, met sneeuw en vorst. Maar voor ons niet al te lang meer, want aankomende week komen we jouw kant op vliegen (St. Maarten). Heb nu al wel spijt dat we toch niet hebben ingepland om je te bezoeken, dom..! We wensen je heel veel succes en plezier met het werken in het ziekenhuis en de salsa lessen. Geniet van alles!!!
    Veel liefs,
    Remco & Caroline
    Ps: Ik word een soort van tante. Mijn nichtje Marjolein is nl. in verwachting! In september ben je wel weer terug hè? Dan kan je mooi ook haar bevalling doen, haha -;) X

• 11 Maart 2006 - 22:30

Joke Guichelaar:

Dag Elise, wat heerlijk om jouw verhalen te lezen. Ik zou er zo naar toe willen. Wat fijn dat je zo van alles kan genieten. Vanavond heb ik bij jouw ouders gegeten en hebben wij naar Idols gekeken. Het was reuze gezelli. Elize ik denk elke dag wel even aan je. Groeten aan je vriendin.
    Liefs Joke G

• 13 Maart 2006 - 10:15

Sybren:

He Lies,
    Lekker he, dat relaxte sfeertje? Wen er maar aan, dat is het leukste deel van je reis!! Naast natuurlijk je leervolle co-schappen en de heupenschuddende salsalessen (mag je mij ook leren!!).

Veel plezier en vergeet niet te genieten ;-)

• 13 Maart 2006 - 22:07

Nicht Lisette:

Haai Elize,

Wat een avonturen allemaal!! Bravo, petje af! Wat een andere wereld, en maar een paar uurtjes vliegen..... Volgens mij ben je 1 van je mooiste belevenissen in je leven aan het beleven. Ik wens je onwijs mooie tijd en heel veel succes met alles. En GENIET!!!!

Groetjes, Bas & Lisette

PS wat een gave weblog! We gaan je zeker volgen!!

• 19 Maart 2006 - 13:47

Tante Loes:

Hallo Elize. Wat een belevenissen allemaal.Leuk om je zo te kunnen volgen. Het moet je wel een boel voldoening geven, om de bevolking daar zo goed tot steun te kunnen zijn. Caroline en oom Nico zitten nu redelijk bij je in de buurt. Ze zijn zaterdag 18 maart i.p.v. vrijdag 17 maart (aansluiting vliegtuig in Parijs gemist) op SXM aangekomen.
    Elize, ik wens je heel veel succes met je werk daar, geniet af en toe ook en ik hoop dat je met de warmte daar geen problemen zult hebben. Hou je haaks en hartelijke groetjes!