Wat een water... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elize Berg - WaarBenJij.nu Wat een water... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elize Berg - WaarBenJij.nu

Wat een water...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elize

10 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve vrienden en familie!

Het nieuws over de overstromingen in het boven-Suriname en boven-Marowijne gebied heeft jullie ongetwijfeld bereikt. Het is echt ongelofelijk hoeveel regen hier kan vallen in zo'n korte tijd, zelfs de straten van Paramaribo staan de halve dag blank! Moet je nagaan wat er in het binnenland valt. Wij hoorden nota bene van mijn moeder vanuit Nederland voor het eerst van het natuurgeweld in het binnenland, terwijl we nietsvermoedend aan het genieten waren van een redelijk zonnige zondag op White Beach. Bij thuiskomst waren de eerste beelden op televisie te zien en Roos, Mash en ik zaten sprakeloos op de bank bij Oma Cheng te kijken naar wat het water had aangericht in de dorpjes waar masha een week eerder voor medische zending had gewerkt en Roos met haar moeder had rondgereisd. Nog maar 1 of 2 weken geleden! Echt bizar om te zien en natuurlijk vreselijk voor de binnenlandbewoners zelf. Gelukkig heeft de stijging van het water geleidelijk en mn overdag plaatsgevonden zodat de mensen tijdig konden vluchten en er bijvoorbeeld geen op de grond slapende kinderen verrast zijn door het oprukkende water. Het dodental lijkt daardoor laag.

In de stad merk je weinig van de ramp, muv de aanhoudende regen die me er steeds weer aan doet herinneren dat er elders in het land problemen zijn. Vreselijk vind ik het en ook lastig voor Mash die het dorpje waar ze zoveel indrukken heeft opgedaan nu met moeite haar daken boven water ziet houden. Natuurlijk reizen er dan vragen als 'wat zou je doen als je daar had gezeten? in hoeverre kun je iets betekenen voor de mensen?' Lastige vragen waarop het antwoord in dergelijke gevallen uit de praktijk zou moeten blijken wat in ons geval gelukkig niet van toepassing is geweest.

Voor volgende week hadden we een reis naar het binnenland gepland, precies het gebied dat nu is aangedaan, zodat ik zou kunnen zien waar Masha geweest is en zo ook een beetje mee kon pikken van de cultuur en haar belevenissen aldaar. Natuurlijk gaat die reis niet door en vind het echt heel jammer want had het ontzettend leuk gevonden om te zien waar ze een week lang heeft doorgebracht. Zeker omdat mijn eigen medische zendingweek in het binnenland niet door kan gaan omdat alle (4) plekken voor co-assistenten al vergeven waren. Ga dus in plaats daarvan mezelf een week lang nuttig maken op de afdeling interne geneeskunde van het Vincentius ziekenhuis om zo ieg nog wat meer van de gezondheidszorg mee te pikken in mn laatste week hier.

Goed, dat was het weer even voor nu. Ondanks alle ellende in het land gaat het met ons goed en genieten we nog best wel van onze vrije dagjes in suriname! Morgen voor twee dagen op eigen houtje naar Nickerie en dit weekend drie dagen naar Brownsberg, dus een paar leuke dingen voor de boeg! Houd jullie op de hoogte, Paramaribo zal de komende weken niet overstromen is gezegd ;)

Brassa!!!
Elize

• 10 Mei 2006 - 07:47

Broer:

Onze tranen, spoelen over onze Lies en Masha in Suriname... Vind t zachtgezegd k.u.t. voor jullie dat het tripje naar het binnenland niet doorgaat. Maar jullie vervelenm je niet dus verwacht ik dat het nog drie top weekjes gaan worden. Doe je best in het Vincentius en we zien je gauw terug!
    Dikke kus,
    je broertje!

• 11 Mei 2006 - 06:06

Suzanne:

Heel verstandig om een berg op te zoeken! Lieve lies, heel veel plezier nog verder. Ik kijk er al naar uit om je weer te gaan zien en te genieten van je foto's en verhalen... Geniet ervan!
    Liefs, Suus

• 11 Mei 2006 - 11:27

Joke:

ha die Lies, echt een ramp. Fijn dat jullie de site bijwerken, want mensen beginnen te bellen hoe het nu met jullie is. Goed gelukkig!!. Kunnen jullie niet ergens gaan helpen of zo??. Wat een toestand, geeft volgens mij een beetje nare nasmaak aan jullie prachtige ervaringen aldaar. Jammer van zo'n eind, probeer er iets van te maken, liefs mam

• 11 Mei 2006 - 18:52

Maurine:

hey lieve lies, wat een ellende allemaal zeg.. ja ik zag t al op t nieuws.. moet heel apart zijn daar zo dichtbij te zijn..
    en wat gaat de tijd snel he.. de dagen/weken/maanden vliegen voorbij.
    heel veel plezier en succes nog in t vincentius en tot snel! xxx

• 11 Mei 2006 - 20:38

Corry:

Hallo Elize, wij worden door Ruud wel goed op de hoogte gehouden maar zijn ook wel erg benieuwd naar je verhalen,
    Jammer van de laatste weken, hopelijk kunnen jullie je nog wel vermaken.

Lieve groetjes, Corry