Moeder wat is het hier heet! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elize Berg - WaarBenJij.nu Moeder wat is het hier heet! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elize Berg - WaarBenJij.nu

Moeder wat is het hier heet!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elize

01 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!
We zijn er! Veilig aangekomen op een snikheet vliegveld en diep in de donkere avond door de jungle naar Paramaribo gebracht, ben ik nu na een dag nog steeds niet helemaal geaklimatiseerd. Het is hier echt vreselijk warm en als je je eigen tempo niet aanpast aan dat van de mensen hier (en dat is heel langzaam!) loop je heir als je niet uitkijkt tegen een oververhitting aan!
Het huisje waar we verblijven is van mevrouw Cheng, beter bekend als Oma Cheng; een echte surinaamse die al 30 jaar zorgt voor onderdak voor stagaires (haar 'meisjes') en zowel ons als onze euro's hartelijk ontvangt als we 's avonds moe en bezweet aankomen op de Stoelmanstraat. Inmiddels hebben we al veel lol met haar en de meiden die in het huis tegenover ons wonen; Sophie en Wanda die we al kennen vanuit Utrecht en Irene en Rosanne die ook bij hen in huis wonen. Het is een leuk studentenhuis met vier kamers en een prachtig balkon en over 10 dagen (als sophie en irene vertrekken) mogen we hun kamers betrekken.
De eerste indrukken van Suriname hebben we vandaag opgedaan. De mensen zijn hier naast de overweldigende natuur misschien wel de grootste attractie; wat een diversiteit en zoveel cultuur in zo een klein 'dorp'(zoals de surinamers paramaribo zelf zien). Heel mooi om te zien. Helaas zijn we zelf ook attracties en mensen toeteren geregeld vanuit hun auto naar ons bakra's. Vandaag zijn we na een heerlijk ontbijtje voor het eerst naar de grote markt geweest. Echt een belevenis! Je kunt je hier tegoed doen aan een willekeur van voor mij nieuwe groenten en fruit en we hebben er dan ook flink op los geproefd. Mash is hier heel goed in en het wordt mijn streven in ieder geval iets van deze goede eigenschap over te nemen. De eerste grenzen mbt mijn vissenangst zijn ook al overschreden; ben rakelings langs uitstekende staarten van vissen in bakken gelopen en kon het zelfs niet laten expliciet te gaan kijken naar een dode vis die ik ook al in mijn reisgids had gezien (hele grote!). Komt wel goed dus daarmee. Verder hebben we heerlijk rondgestruind, ben ik alweer verbrand (had echt goed gesmeerd), hebben we fietsen geregeld en zijn we alvast gaan kijken in de ziekenhuizen waar we co-schap gaan lopen. Het sLands waar ik naartoe ga is erg verpauperd, maar moet zeggen dat ik de poli (tussen de palmen met de wachtruimte onder een groot afdak buiten) wel echt gaaf vond om te zien. De verhalen die de ronde doen over gyn in het sLnads zijn misschien op sommige punten een beetje scary, maar heb er veel zin in en ga het gewoon allemaal maar over me heen laten komen. Mash zit in een prachtig ziekenhuis, het St Vincentius. Het gebouw imponeert al vanaf de straatkant en binnen is het veel moderner dan het sLands. Haar arts was er nog (die van mij stond op OK en kon ik dus niet spreken helaas) en dat bleek een superaardige man; komt helemaal goed met haar co-schap dus!
Bij terugkomst in de kamer stond er een grote ventilator voor ons klaar en een nieuwe klamboe voor mijn bed (vannacht hebben we heel knus samen onder de babyblauwe klamboe van Oma CHeng geslapen :). Reden genoeg om even in te storten en om half 4 wakker te schrikken. Vanavond lekker uit eten (dat is hier bijna goedkoper dan zelf koken als willen we dat wel heel graag van oma cheng gaan leren!) en daarna onze eerste salsales! Volgende week beginnen de nieuwe cursussen en kunnen we dus fijn instromen. Ben benieuwd hoe soepel deze extreem hollandse heupen van mij willen worden ;) Morgen naar de vreemdelingendienst en dan ons eerste weekendje weg naar de Marrowijnerivier; echt heeel veel zin in!
Ik houd jullie op de hoogte; misschien in het vervolg op een gedeelde site met masha; mashaenelize.whereareyou.net.
Tot mails!!

liefs, Lies

  • 01 Maart 2006 - 20:27

    Broer:

    Liesjeuhhhh!!!! Klinkt goed man, vooral die Oma Cheng, die lijkt me echt cool! Gaaf om zo snel al wat van jullie te horen. Dat contrast tussen jullie stageplekken is wel interessant hee, knowledge-of-both-worlds zullen we maar zeggen. Hee zus (en Mash), geniet lekker daar, vind t suuuuuuper gaaf idee dat mijn zusje in Suriname dr vak uitoefent!!! Way to go siss! Dikke kus en tot mails!!!
    Ivo

  • 01 Maart 2006 - 21:14

    Feikje:

    He Lies,
    Veel plezier met het salsa-en... en geniet ervan he?
    Liefs
    Feikje

  • 01 Maart 2006 - 22:29

    Cees:

    Lies, wat leuk allemaal, zeker ook de salsa, kun je lekker heupwiegen. geniet van Suriname en wen aan de temp. gaat waarschijnlijk sneller dan je denkt. dikke kus van je cees en joke

  • 01 Maart 2006 - 22:32

    Anne:

    Klinkt leuk allemaal hoor!!! Veel plezier geniet ervan, wordt sowieso top tijd. Ik ben lekker aan het BBB-en iets minder tropisch dus. Veel liefs ook voor Masha

  • 01 Maart 2006 - 23:43

    Jurrien:

    Heey Lies!

    Superleuk je eerste avonturen te horen :) Vooral zo doorgaan met schrijven!!

    Geniet van je weekend!

    Liefs

  • 02 Maart 2006 - 08:26

    Suzanne:

    Hee lies!!
    Klinkt goed hoor!! Lekker weer, goed eten, mooie mensen en natuur, wat wil je nog meer... In Utrecht ligt een laagje sneeuw, dat is wel het andere uiterste! Nou meid, geniet van alles!
    liefs, Suus

  • 02 Maart 2006 - 09:19

    Wietske:

    O, wat klinkt het heerlijk allemaal! Blijf vooral zo genieten en leuke dingen doen, dan komt het helemaal goed daar!

  • 02 Maart 2006 - 10:10

    Lisa:

    Haai Elize,
    Klinkt echt superrr!!! Geniet ervan en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal ;-)

  • 02 Maart 2006 - 16:29

    Andere Anne:

    Heee Lies,
    Wat een topverhaal! Ik wens je heel veel plezier!

    Liefs!

  • 02 Maart 2006 - 20:47

    Oom Nico:

    Hallo Elize, hardstikke leuk om je verslag te lezen met al die opgedane indrukken in een geheel andere cultuur.
    Je merkt zeker wel dat het aar allemaal een tandje rustiger aan toegaat, dan in ons gestreste landje.
    Kom je er vandaag niet aan toe ,nou dan morgen maar.
    Elize, ik wens je heel veel succes, en jou een beetje kennende, gaat dit zeker lukken. O,ja valt er daar voor jouw nog wat te sporten ? groetjes van Oom Nico
    Vanaf 17 maart zitten we op St Maarten, dus heel dichtbij jou

  • 03 Maart 2006 - 18:47

    Andrew:

    Yo lies,

    tschijnt dat ze op de meeste markten in Zuid Amerika de vissen levend proberen te houden, en als je dan te dicht bij komt bijten ze je ;) Veel plezier en geniet lekker van de zon!

    liefs
    Andrew

  • 04 Maart 2006 - 12:24

    Joke:

    Ha die Lies, als je dit leest ben je alweer heelhuids! uit de jungle.Hoop ik. Maandag op naar het ziekenhuis,maak er wat van. Ben erg benieuwd naar je eerste indrukken. Bij ons alles ok, gaan vanavond naar het circus!, die "tic " heb ik nou eenmaal. Op dit moment prachtig winterweer hier, fris maar zonnig. Komende dagen wordt er wel winterweer verwacht, voor mij mag het wegblijven op naar de lente!. Dag lieve Lies groet aan Masha, zal afwisselend op jullie site zijn.

  • 05 Maart 2006 - 14:43

    Grote Nicht:

    Hey lieve Lies,

    Wat gaaf om je belevenissen tot nu toe te kunnen lezen. Klinkt erg goed allemaal! Toevallig had ik van de week een ingeving dat ik je nodig eens moet bellen, om te vragen wanneer je zou vertrekken. Waarschijnlijk zat je toen al in het vliegtuig, haha! Ik vind het jammer dat ik je niet heb kunnen uitzwaaien, maar ben erg blij te lezen dat je het goed naar je zin hebt. Veel succes in het ziekenhuis. Maak er wat moois van!!
    Veel liefs,
    Remco & Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Elize
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 19905

Voorgaande reizen:

28 Februari 2006 - 28 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: